B R E A D B A K I N G

Bakade bröd igår kväll. Men jag måste tyvärr säga att jag är sämst i hela världen på att baka. Jag önskar verkligen att jag var grym på att baka. Jag har bakat detta förut, för längesedan, och då blev det bra. Det är ett bra bröd om man inte vill äta vetemjöl, vanlig mjölk och jäst, eftersom man använder dinkelmjöl istället för vetemjöl, rismjölk istället för mjölk och bakpulver + bikarbonat istället för jäst. Jag fick det här receptet för längesedan då jag bara fick äta vissa saker för magens skull. Det är sjukt gott, men igår blev det liksom aldrig klart och det var bara kletigt i mitten, så det fick stå i ugnen i en timma. Tror att jag gjorde två fel:
 
1. Att jag hade för lite mjöl i degen.
2. Att jag hällde degen i långpanna istället för att bara lägga på bakplåtspapper på en plåt.
 

4 dl rismjölk
1 dl ramlösa
3 msk olivolja
3 msk lönnsirap (jag tog honung istället)
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk brödrydda
2 tsk fänkål
2 tsk havssalt
7 1/2 dl dinkelmjöl (fullkorn)
4 1/2 dl dinkel (vanligt)
+ ev extra dinkelmjöl
 
225° i 25-28 min

Kommentarer
Koffe

Ser gott ut! :)

2014-01-30 @ 16:10:17
http://fotokoffe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0